BLOG| Jak walczyć z efektem jojo w szkoleniach windykacyjnych

Jak walczyć z efektem jojo w szkoleniach windykacyjnych

Co zrobić, aby utrzymać trwałą zmianę wypracowaną na szkoleniu? Dlaczego Windykatorzy po pewnym czasie przestają stosować działające techniki? Gdzie kończy się szkolenie?

`

Niby wszyscy wiemy czym jest szkolenie, ale zadając to pytanie menadżerom i trenerom w trakcie warsztatów często słyszymy: "wypełnianiem luk kompetencyjnych", "rozwojem słabszych stron", "odświeżaniem wiedzy" czy "dostarczaniem nowych narzędzi" itd. I zawsze też cierpliwie czekamy aż ktoś z grupy w końcu wypowie to kluczowe, magiczne słowo - "PROCES".

Nie ma nic ważniejszego na drodze do pełnego zrozumienia, dlaczego niektóre szkolenia z windykacji (i nie tylko) są wydajne, a inne nie, niż spojrzenie na nie, jak na szereg zaplanowanych działań, a nie jednorazowy bodziec. Wielu menadżerów zresztą zna już tradycyjny schemat i jego skutki, czyli:

  1.  Wysyłamy ludzi na szkolenie;
  2.  Ludzie wracają zadowoleni i zmotywowani do pracy, niektórym od razu skuteczność rośnie;
  3. Mijają trzy miesiące, pół roku i ludzie wracają do starych nawyków, a z nimi ich wyniki.

Wielokrotnie widzieliśmy ten szkoleniowy efekt jojo, a nawet sami mu ulegaliśmy, ale mieliśmy także okazję zaobserwować jaka następuje zmiana, gdy po szkoleniu następuje 3, 6, a nawet 12 miesięczny Follow Up*. I nie chodzi o cykle szkoleniowe i "ładowanie" kolejną dawką narzędzi, ale atrakcyjną formę wsparcia i weryfikacji już zdobytych: wiedzy i umiejętności, tak aby podtrzymywać motywację i dalej doskonalić kompetencje windykacyjne. Warto zastanowić sie czy samo szkolenie, choćby nie wiem jak atrakcyjne, trwające 2 dni wystarczy, aby wywołać efekt zmiany nawyków, które wypracowywane są przez uczestników każdego dnia od wielu miesięcy czy lat?


Form przeprowadzenia tego etapu jest wiele, ale cel zawsze ten sam - wspierać i weryfikować zastosowanie nowych narzędzi windykacyjnych w praktyce. Czuwać czy dana technika stosowana jest do właściwej sprawy, właściwego klienta i we właściwy sposób, tak aby windykator widział efekt swoich wysiłków i nie zniechęcił się po pierwszych próbach, które nie wyjdą tylko dlatego, że nikt nie podpowiedział bardziej optymalnego zastosowania dla wybranego narzędzia. A jednocześnie gdy już wyjdzie i osiągnięty zostanie zamierzony skutek, to niemniej ważne jest pokazanie tego windykatorowi i docenienie, bo zawsze powtarzamy: to że dana technika zadziała raz czy drugi nie znaczy, ze windykator już zawsze będzie miał ją w zanadrzu i stosował. Bez wsparcia prędzej czy później odłoży ją na bok, tak jak odkłada na bok techniki nieskuteczne.

Follow up może zostać zaprojektowany i przeprowadzony przez firmę, która zrealizowała szkolenie, ale równie dobrze mogą go przypilnować trenerzy wewnętrzni czy menadżerowie w zależności od wolnych zasobów. Ważne jednak, aby rozumieli w ten sam sposób aspekty, techniki poruszane w trakcie szkolenia. A to można osiągnąć na dwa sposoby. Pierwszy - wysłać ich na to samo szkolenie, drugi - zaplanować konsultacje czy warsztaty na który trenerzy prowadzący szkolenie dla windykatorów, omówią je i przedstawią techniki z metapoziomu. Najważniejsze, aby dla uczestników szkolenie nie kończyło się po wyjściu z sali, lecz aby trwało stale w warunkach codziennej pracy.

*Follow Up - działania poszkoleniowe mające na celu utrzymanie motywacji na wysokim poziomie i weryfikację nowych narzędzi w codziennej pracy. [więcej informacji]

Zadzwoń lub napisz do nas teraz.

+48 668 164 517
biuro@architekciwindykacji.pl
Architekci Windykacji
Ul. Idzikowskiego 14a/4
54-129 Wrocław
NIP: 8992485794, REGON: 022460084