Architekci Windykacji - Szkolenia - budujemy kompetencje
Optymalizujemy interwencje windykacyjneUczymy tylko sprawdzonych technikDopasowujemy się do środowiska windykacyjnego Klienta

Szkolenia, kursy czy warsztaty windykacyjne. Co wybrać?

szkoleine czy kurs z windykacji

Czym się różni szkolenie windykacyjne od kursu? Jak wybrać najbardziej optymalną formułę dla swoich ludzi? 4 pytania, na które warto uzyskać pełną odpowiedź od firmy szkoleniowej?

Szukając szans rozwoju Windykatorów natrafić można na wiele różnego rodzaju form doskonalenia, od tej najpopularniejszej, czyli szkoleń, przez warsztaty, treningi, mikro-szkolenia, aż po kursy. Każde z działań teoretycznie ma inną strukturę, w praktyce - bywa różnie. Szkolenia są dziś najpopularniejsze, ponieważ przyjmują najczęściej najbardziej uniwersalną i kompleksową konstrukcję, a więc nie są za krótkie (jak warsztat, trening, czy mikro-szkolenie), ale też nie za długie (jak kurs). Szkolenie najczęściej trwa 2 dni i obejmuje 16h. Warto na to zwracać uwagę, ponieważ niektóre firmy piszą o szkoleniu 2-dniowym, ale czas trwania podają 9.00-16.00, lub też piszą o 8h/dzień, ale przy podpisywaniu umowy okazuje się, że są to godziny...lekcyjne. Daje to łącznie 4h przerw w ciągu dwóch dni, co wbrew pozorom nie zwiększa efektywności uczestników.

Przeglądając oferty szkoleń z zakresu windykacji należności, możemy także natrafić na działania jednodniowe, choć co do zasady jeżeli ma to być szkolenie kompetencyjne, którego celem jest podnoszenie jakości Windykatora, a co za tym idzie jego skuteczności w codziennej pracy, to z naszego doświadczenia wynika, że takie szkolenie nie odniesie rezultatu. Co innego, jeśli celem szkolenia jest wyłącznie dostarczenie pewnej dawki motywacji, częściowego odświeżenia narzędzi perswazyjnych, to wtedy 1-dniowe działanie może być zasadne. Tylko pytanie czy takie działanie jest dzisiaj jeszcze dla kogoś opłacalne? Najczęściej firmy inwestują w 1 do 2 szkoleń dla swoich pracowników w skali roku, więc czy można sobie pozwolić na to, aby nie wykorzystać jednego z nich w pełni?

Czym innym natomiast jest warsztat, mikro-szkolenie czy trening. W przypadku tych działań mamy do czynienia ze skompensowaną formułą, najczęściej skupiającą sie na wybranym aspekcie, obszarze, który z Windykatorami chcemy przećwiczyć (np. rozmowy z Klientami ofensywnymi; radzenie sobie z wymówkami frankowiczów; sankcjonowanie po egzekucjach nieskutecznych itd.) Tu jednak ogromne znaczenie ma dokładna analiza potrzeb wykonana przed warsztatem, abyśmy mieli pewności, że mamy ludzi którzy nie stracą niepotrzebnie kilku godzin, na doskonalenie obszaru, który u nich akurat nie wymaga poprawy. Najlepszy efekt takie działania przynoszą gdy wykorzystujemy Mobilneg CC, gdzie każdy uczestnik na własnej skórze może przetestować nowe rozwiązania, nowe techniki i na gorącą wspólnie z trenerem i resztą zespołu je analizować. Taki warsztat powinien trwać od 2 do 4h i kończyć się wyznaczeniem indywidualnego zadania Windykatorom, weryfikowanego następnie w krótkim czasie, max 1- 2tyg.

Kurs windykacji jest dzisiaj chyba najmniej popularnym zjawiskiem, głównie ze względu na koszty. Przyjmuje się, że kurs to najczęściej kilka zjazdów, a więc de facto kilka osobnych szkoleń na których poruszane są różne zagadnienia, a całość wieńczy egzamin. W praktyce jednak natrafić możemy na oferty kursów, które trwają...2 dni, a więc szkolenie byłoby bardziej trafnym pojęciem, prawdopodobnie jednak jego autor uznał, że większy efekt marketingowy osiągnie używając tej pierwszej formy.

Jak więc nie pogubić się w gąszczu kursów, warsztatów czy szkoleń windykacyjnych i wybrać działanie, które przyniesie optymalny efekt dla firmy? Stare przysłowie "nie oceniaj książki po okładce" będzie tu więcej niż zasadne, ponieważ aby zapewnić sobie i swoim ludziom efektywne działanie warto sceptycznie spojrzeć na proponowaną nam w tytule formę działania rozwojowego, i przenieść swoje skupienie na odpowiedzi, które uzyskamy zadając 4 bardzo ważne pytania:

  1. Co konkretnie zawiera szkolenie i przy użyciu jakich narzędzi będzie prowadzone?
  2. Na jakiej podstawie został dopasowany materiał do tego szkolenia i dlaczego ten akurat będzie najlepszy dla mnie?
  3. Kto będzie prowadził to szkolenie?
  4. Co po szkoleniu?

Jeżeli odpowiedź na wszystkie pytania jest jasna i satysfakcjonująca, to właśnie znacznie wzrosło prawdopodobieństwo że nie będzie to kolejne działanie typu szkolenie dla szkolenia, lecz szkolenie dla rozwoju.

W pigułce:

Szkolenie: najcześciej 2-dni, optymalna grupa 12 osób

Warsztat, trening, mikro-szkolenie; 2-4h, optymalna grupa 6-8 osób

Kurs: kilka szkoleń 2-dniowych przeprowadzonych na przestrzeni kilku miesięcy, do roku, kończony egzaminem. Optymalna grupa, jak przy szkoleniu