Architekci Windykacji - Szkolenia - budujemy kompetencje
Optymalizujemy interwencje windykacyjneUczymy tylko sprawdzonych technikDopasowujemy się do środowiska windykacyjnego Klienta

Jak walczyć z efektem jojo w szkoleniach windykacyjnych

efekty szkoleń windykacyjnych

Co zrobić, aby utrzymać trwałą zmianę wypracowaną na szkoleniu? Dlaczego Windykatorzy po pewnym czasie przestają stosować działające techniki? Gdzie kończy się szkolenie?

Niby wszyscy wiemy czym jest szkolenie, ale zadając to pytanie menadżerom i trenerom w trakcie warsztatów często słyszymy: "wypełnianiem luk kompetencyjnych", "rozwojem" czy "dostarczaniem nowych, skutecznych narzędzi". I zawsze też cierpliwie czekamy aż ktoś z grupy w końcu wypowie to kluczowe, magiczne słowo - "PROCES".

Nie ma nic ważniejszego na drodze do pełnego zrozumienia dlaczego niektóre szkolenia z windykacji (i nie tylko) są wydajne, a inne nie, niż spojrzenie na nie, jak na szereg zaplanowanych działań, a nie jednorazowy bodziec. Wielu menadżerów zresztą zna już tradycyjny schemat i jego skutki, czyli: 1) wysyłamy ludzi na szkolenie; 2) ludzie wracają zadowoleni i zmotywowani do pracy, niektórym od razu skuteczność rośnie; 3) mijają trzy miesiące, pół roku i ludzie wracają do starych nawyków, a z nimi ich wyniki. Wielokrotnie widzieliśmy ten szkoleniowy efekt jojo, a nawet sami mu ulegaliśmy w przeszłości, ale mieliśmy także okazję zaobserwować co się dzieje, gdy zanim jeszcze zostało przeprowadzone szkolenie juz zaplanowane były etapy Follow Up* na 3, 6, a nawet 12 miesięcy. I nie chodzi o cykle szkoleniowe i "ładowanie" kolejną dawką narzędzi, ale atrakcyjną formę wsparcia i weryfikacji już zdobytych: wiedzy i umiejętności, tak aby podtrzymywać motywację i dalej doskonalić kompetencje windykacyjne.

Form przeprowadzenia tego etapu jest wiele, ale cel zawsze ten sam - wspierać i weryfikować zastosowanie nowych narzędzi windykacyjnych w praktyce. Czuwać czy dana technika stosowana jest do właściwej sprawy, właściwego klienta i we właściwy sposób, tak aby Windykator widział efekt swoich wysiłków i nie zniechęcił się po pierwszych próbach, które nie wyjdą tylko dlatego, że nikt nie podpowiedział bardziej optymalnego zastosowania dla wybranego narzędzia. A jednocześnie gdy już wyjdzie i osiągnięty zostanie zamierzony skutek, to niemniej ważne jest pokazanie tego Windykatorowi i docenienie, bo zawsze powtarzamy: "to że dana technika zadziała raz czy drugi nie znaczy, ze Windykator już zawsze będzie miał ją w zanadrzu i stosował". Bez wsparcia prędzej czy później odłoży ją na bok, tak jak odkłada na bok techniki nieskuteczne.

Follow up może zostać zaprojektowany i przeprowadzony przez firmę, która zrealizowała szkolenie, ale równie dobrze mogą go przypilnowąć trenerzy wewnętrzni czy menadżerowie w zależności od wolnych zasobów. Ważne jednak, aby rozumieli w ten sam sposób aspekty, techniki poruszane w trakcie szkolenia. Mozna to osiągnąć na dwa sposoby. Pierwszy - wysłać ich na to samo szkolenie, drugi - zaplanować konsultacje czy warsztaty na który trenerzy prowadzący szkolenie dla Windykatorów, omówią je i przedstawią techniki z metapoziomu. Najważniejsze, aby dla uczestników szkolenie nie kończyło się po wyjściu z sali, lecz aby trwało stale w warunkach codziennej pracy.

*Follow Up - wsparcie poszkoleniowe mające na celu podtrzymanie motywacji wstrzykniętej w trakcie szkolenia i wsparcie w wykorzystaniu nowych narzędzi w codziennej pracy.