Architekci Windykacji - Szkolenia - budujemy kompetencje
Optymalizujemy interwencje windykacyjneUczymy tylko sprawdzonych technikDopasowujemy się do środowiska windykacyjnego Klienta

Skuteczna analiza potrzeb przy szkoleniach windykacyjnych

analiza potrzeb w szkoleniach z windykacji

Dlaczego analizę potrzeb warto przeprowadzić na 3 poziomach? Jak mierzyć wyjściowy poziom kompetencji Windykatorów?

Pewnie wszyscy się zgodzą, że brak analizy potrzeb ma drastyczny wpływ na efektywność szkoleń, ponieważ jakiekolwiek działania pozbawione tego etapu są jak strzelanie do celu z zasłoniętymi oczami. Może trafimy, a może nie. Jak więc zwiększyć szanse na to, aby planowana praca pozbawiona była przypadkowości, a zainwestowane w szkolenie pieniądze zwróciły się?

Analiza potrzeb szkoleniowych może być przeprowadzona na 3 poziomach: oczekiwań zleceniodawcy, oczekiwań uczestników i badania kompetencji Windykatorów mających wziąć udział w szkoleniu.

 piramida potrzeb

Poziom I - Oczekiwania zlecającego [wywiad]

Logistycznie ten etap jest naprostszy, ponieważ możemy go osiągnąć nawet poprzez rozmowę telefoniczną, w trakcie której doprecyzowujemy nie tylko oczekiwania zleceniodawcy, ale poznajemy lepiej firmę, jej aspiracje, strukturę, i rozpoczynamy budowę "zimnego profilu uczestników", czyli uzyskujemy informację na temat ich doświadczenia, przebytych szkoleń, zdiagnozowanych probelmów kompetencyjnych (jeśli taka diagnoza była prowadzona). Ponadto wazne jest ustalenie jakie wsparcie uczestnicy otrzymuja na codzień i jakiego mogą oczekiwać po zakończeniu szkolenia od swoich bezpośrednich przełożonych. Czy uzyskują regularne wsparcie od swoich liderów/trenerów wewnętrznych, czy uzyskuja informajcę zwrotną? Jakie wyciągają wnioski? Czy po coachingach następuje progress?

Poziom II - Oczekiwania uczestników [ankieta]

Wielu trenerów boi się podejmować działania w tym obszarze, no bo co jeśli oczekiwania uczestników nie pokryją się z diagnozą kompetencyjną z III poziomu? Oczywiście tak może się stać, a dzieje się  tak najczęściej z dwóch powodów. Pierwszy - nie dość dobrze sprecyzowana ankieta. Drugi - Windykator zauważa na swoim stanowisku pracy/w firmie, dużo większy problem, aniżeli jego braki kompetencyjne i wcale nie oznacza to, że nie potrafi przeprowadzić autodiagnozy, po prostu ten dodatkowy problem przesłania mu jego własne luki, a nierzadko także silne strony.

Poziom III -Mierzenie kompetencji wyjściowych uczestników [odsłuch i analiza rozmów]

Ten etap jest w pełni po stronie firmy przygotowującej ofertę szkoleniowa. Celem jest zdiagnozowanie mocnych stron i obszarów nad którymi warto popracować i doskonalić. Zleceniodawca przygotowuje partię rozmów wszystkich uczestników (zgodnie z ustaleniami), tak aby można było jak najdokładniej dopasować program do potrzeb grupy. Oprócz samego dopasowania programu ważne jest także, aby trenerzy w trakcie szkolenia znajdowali czas na dzielenie się wnioskami indywidualnymi z uczestnikami, z ich realnych rozmów, ponieważ tych informacji słuchają ze szczególną uwagą. Wykonanie badania kompetencji daje duże korzyści i jedyny powód, ktory powinien powstrzymać firme szkoleniową od zaproponowania takiego działania, to brak nagrywanych rozmów w firmie zleceniodawcy lub projektowanie szkolenia dla windykatorów terenowych, a nie telefonicznych.